San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 Mei 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Vertrek 30 April. Op naar San Francisco.

We zijn Donderdag-avond eerst naar Hoofddorp gereden om daar te overnachten zodat we vrijdagochtend op tijd op Schiphol kunnen zijn, zonder ongerust te moeten worden over files onderweg. Om 6.15 u. zijn we opgestaan en om 8 u. zijn we met de shuttlebus naar Schiphol gereden. Hal 2 was afgesloten. Iedereen moest buitenom (in de regen) naar Hal 3 om van daaruit weer binnendoor naar Hal 2 te lopen. Alles via 1 draaideur. Schuifeld en gedisciplineerd ging iedereen naar de balies. Maar het was 1 grote chaos. Zeker geen reclame voor de Nederlandse luchthaven. Ook het inchecken duurde lang. Hierdoor bleef er weinig tijd over om te gaan shoppen. Het vliegtuig vertrok gelukkig op tijd. Omdat we bij een nooduitgang zaten hadden we veel beenruimte. Naast ons zat een Duits stel. Hij had de leeftijd van een bejaarde Opa, en zij een jonge blom. Maar hun baby hield beiden goed bezig. Gedurende de hele vlucht was het in het gedeelte waar wij zaten ijzig koud vanwege een technisch mankement. In andere gedeeltes was het heel warm. Maar wij moesten ons goed warm aankleden. Voor de landing in San Francisco moest de piloot een aardig eind doorvliegen, en daarna weer terug richting San Francisco. Dit is goed voor je aardrijkskunde kennis. Zo leer je de plaatsen rond San Francisco kennen. Onze reisleidster heet Aaltje en ze woont al heel wat jaren in de US. Ze spreekt Nederlands met een mooi Amerikaans accent. Ze doet ons aan iemand denken. Bij aankomst hebben we in de bus de instructies gekregen. Ons hotel ligt midden in het centrum, en te voet kunnen we heel veel mooie dingen zien. Aaltjes advies was om zo lang mogelijk wakker te blijven. Dit hebben we opgevolgd en we zijn de stad ingetrokken. We zijn naar Union Square gewandeld. We hebben een aantal beroemde straten gezien en zijn toen doorgelopen naar het vertrekpunt van de kabeltram. Aan het eindpunt van de route wordt deze tram op een draaiplateau omgedraaid zodat deze weer de andere richting uit kan rijden. Dit doen ze met het handje. Mooi om te zien. De tram is redelijk oud. Een deel is open, en er is ook een gesloten deel. Een ritje kost $ 5 p.p. Het is leuk om te doen. Met deze kabeltram zijn we naar Fishermen’s Wharf gegaan. Dit is heel bekend. En dan wel om naar Pier 39 te gaan waar de zeeleeuwen te bewonderen zijn. Er lagen een paar stevige jongens op de plateau’s in het water. Deze beesten maken aardig wat kabaal en stinken ook nog. Van hieruit kun je Alcatraz zien. De gevangenis die in heel wat films te bewonderen is. Deze tocht hebben we samen met de familie Coolen uit Mierlo gedaan. Moeder heeft deze reis gewonnen en dochter mocht mee. Na de wandeling door Fishermen’s Wharf zijn we wat ongedefinieerds gaan eten in een Burger restaurant. We hebben heel veel laten staan. Je krijgt veel, maar het is niet te eten. Na het eten zijn we met de kabeltram teruggegaan richting ons hotel. We zijn om 21:15 u. direct gaan slapen na wel een hele lange dag en koude dag. In San Francisco is het slechts 16 graden met een stevige bries. In het vliegtuig heb ik een verkoudheid opgelopen.

1 Mei. Rondrit door San Francisco.
Om in het ritme te blijven moesten we om 6 u. opstaan. En dat in de vakantie. We hebben in het hotel ontbeten, wat zeker niet Amerikaans is. Speciaal voor de m.n Europese gasten maakt men een ontbijt voor heel veel $, maar er was alleen maar jam voor op het brood. Jammer. Om 8 u. zijn we met de bus vertrokken voor een hele mooie rondrit door S.F. Deze stad is meer dan de moeite waard om te bezichtigen. We zijn via Union Square naar China Town gereden. We zijn uitgestapt bij de nieuwe Kathedraal van Maria Onbevlekte Ontvangenis. Een uit beton opgetrokken bouwwerk. We wisten niet dat je van beton zo iets moois kunt maken. Heel veel glas in lood met prachtige kleuren. Bekend is vooral het prachtige orgel in de kerk. Echt een aanrader om te bezichtigen. Ook hebben we de prachtige gebouwen gezien van de overheid, zoals de City Hall, Opera en Symphonie, en Kunst. Daarna door naar Fishermen’s Wharf en langs de havens. Door de Italiaanse en Japanse buurt. In iedere buurt zag je uitingen van de landen zelf. Prachtig om te zien. Heel sfeervol. Daarna zijn we een heuvel opgereden zodat we een prachtig uitzicht hadden over de stad, met al het water en de bruggen. We zijn door prachtige wijken gereden. Ook door de buurt die bekend is uit de Flower Power tijd. Waar de mensen hun eigen huizen op prachtige wijze hebben aangekleed. Een hele mooie buurt. Ook hebben we de verschillende bouwstijlen bewonderd. Maar wat bij blijft zijn m.n de beklimmingen die je moet doen. Het zijn aardige heuvels, waar je nauwelijks met de fiets tegen op kunt, maar toch wordt dit veel gedaan. Bij de Golden Gate Bridge aangekomen zijn we uitgestapt. We zijn met z’n allen over de brug gewandeld, naar de andere kant. Kost je een klein uur. Je hebt een prachtig zicht over de stad en Alcatraz. In het water zie je dolfijnen en heel veel zeilboten. Alcatraz is bekend vanwege het feit dat Alcapone hier zijn vakantie heeft doorgebracht. Aan de kant van de Golden Gate is een schitterend park waar in het weekend heel wat mensen zijn. De Chinese kunst van Tai Chi(?) wordt heel veel beoefend. Ook al omdat er veel Chinezen wonen.
Na het bezoek aan de Golden Gate zijn de meesten van ons gezelschap de boot op gegaan. Wij zijn te voet terug gegaan naar het hotel. Wederom een lange wandeling maar we hebben onderweg heel veel gezien. M.n de Italiaanse en Chinese wijk zijn bijzonder.
Vanavond hebben we een diner en een rondrit door het verlichte S.F.
Morgenvroeg weer vroeg op want we vertrekken stipt om 8 u. (We mogen in de bus verder slapen. Dat zal zeker gebeuren want het is heel vermoeiend).

Hans

• 02 Mei 2010 - 12:20

Mieke:

Hallo Hans en Yolande, wat geweldig toch weer, zo'n verslag!! Zoals jullie weten heb ik een hele tijd geleden ook zo'n rondreis gemaakt met ons gezin. En als ik het dan zo weer in detail lees dan komt het allemaal weer terug ja. Hebben jullie ook die huizen gezien die altijd in films voorkomen? aan de overkant van het park? Altijd als ik weer een film zie met die huizen dan denk ik daar weer aan, zo leuk!! En ja, Fisherman's wharf, ook leuk hè? Wat zullen jullie nog gaan genieten van al dat moois daar!! Ik wacht met spanning op het volgende verslag, bedankt en heel veel plezier daar, gr.lfs,Mieke
    ps ik heb nog wel ergens een video band van die reis misschien leuk om eens te kijken??

• 02 Mei 2010 - 18:33

Wim En Tine:

Al heel veel gezien in korte tijd. Geniet ervan.

• 02 Mei 2010 - 18:34

Wim En Tine:

Al heel veel gezien in korte tijd. Geniet ervan.

• 02 Mei 2010 - 19:47

Piet En Thea:

Weer een echt "Hans"-verhaal. Het is net alsof we met jullie meerijden en toch in Zuid-Spanje zitten. Je hebt toch wel een kaarsje opgestoken bij de Kathedraal van de onbevlekte ontvangenis? Wij steken in alle kerken hier een kaarsje op, kost een vermogen maar wellicht helpt het.
    Geniet ervan.

• 03 Mei 2010 - 08:48

Sjaak.jetten@oce.com:

Hallo Yolande en Hans. Jee wat hebben jullie het al druk gehad. Ik wens jullie een fijne verdere vakantie en wij bij Océ proberen ook zonder jou de boel draaiende te houden.

Groeten Sjaak

• 03 Mei 2010 - 09:43

Alton En Margot:

Toch wel fantastisch om zo voor onze caravan jullie reisverslagen bij te houden, zo ook die van Piet en Thea. De zon laat ons vandaag ook in de steek. We zitten op een mooie camping in St. Rémy de Provence. Geniet van jullie reis. Grosse bissous.

• 03 Mei 2010 - 15:09

Frans:

Nou veel plezier maar weer,want het zal wel heel erg vermoeiend zijn. De temperatuur valt mij een beetje tegen, maar is misschien wel beter om alles te bezichtigen.Gr. Frans en Ad