Grand Canyon - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Grand Canyon - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Grand Canyon

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

09 Mei 2010 | Verenigde Staten, Flagstaff

8 Mei – Grand Canyon.

Vandaag weer een lange busrit. Om 8 u. vertrekken we weer, en een ½ u later doen we onze boodschappen in een Navajo supermarkt, vlakbij Monument Valley.
Vrienden, vergis je niet in de afstanden hier. Om 10 u. hebben we onderweg nog koffie gedronken bij de Cameron Trading Post.
De Grand Canyon waar we nu naar toe rijden is maar liefst 300 km lang, dus kunnen we niet alles op 1 dag zien.We gaan naar 4 gezichtsbepalende stukken aan de South <-> North Rim over een lengte van 17 km. De Grand Canyon is 1 van de 7 natuur wonderen van de wereld. Het heeft even geduurd voordat de Grand Canyon de huidige vorm heeft gekregen. De Colorado rivier heeft in de loop der tijd de canyon uitgesleten tot op een diepte van ruim 1.600 mtr.
We zijn nu in het land van de Hopi Indianen. Onderweg heeft Aaltje, onze reisleidster – bouwjaar 1942- alles verteld over de historie van het gebied waar we naar toe gaan. Dat moeten jullie maar nalezen op Wikipedia. Degene die bekendheid heeft gegeven aan dit gebied is de 1-armige Generaal Powel rond 1880. Een man zonder geld, maar wel met visie. Hij is met 3 schepen toendertijd de Colorado rivier afgevaren in kleine roeiboten. We kunnen jullie vertellen dat deze rivier niet te vergelijken is met de Aa, of Dommel, of Maas. Het gaat er af en toe heel ruig aan toe. Uiteindelijk zijn er 2 boten aangekomen, en van de bemanning van de 3e boot is nooit meer iets vernomen. De 4 punten die we gezien hebben zijn: 1- Desert View Point, 2- Grand View point, 3- Mather point en 4 – Bright Angel Lodge.
De beelden die we gezien hebben zijn niet onder woorden te brengen door een literaire leek. Normaal gesproken kijk je als je de Alpen in gaat naar boven. Nu rijden we op een vlak plateau, en zien we benenden ons de meest fantastische beelden. En helemaal onderaan stroomt de Colorado rivier, op een diepte van 1.600 – 1.700 meter. Onbeschrijflijk mooi. We vinden het heel jammer dat we nu geen foto’s kunnen plaatsen. Maar ga er maar van uit dat we er een hele hoop gemaakt hebben. Als we thuis zijn zetten we een aantal van deze foto’s op de site. We hebben al heel wat mooie gebieden op aarde gezien, maar dit is tot nu toe onovertroffen. Zo mooi, zo indrukwekkend. De diepte die je in het echt ziet, zie je waarschijnlijk niet terug op de foto’s. En daarnaast ervaar je die hele straffe wind. Dat zie je ook niet op de foto’s terug. En dan die waaghalzen die op fotogenieke plekken een foto moeten maken. Else, maar goed dat je er niet bij was. Mensen met hoogtevrees hebben hier een moeilijke dag. Bij de 4e Bellevue hebben we een biertje gedronken bij El Tovar ($ 10). Hier komen alle beroemde Amerikanen naar toe, zoals recent de Clintons en Robert Redford. Na het bezoek van de Grand Canyon zijn we langs de helikopter - luchthaven gereden. Morgenvroeg krijgt Yolande haar vuurdoop. Dan mag het echter niet zo hard waaien als vandaag, want dan gaat het niet door. Je vertrekt vanaf het plateau. Je stijgt een paar meter op. En dan duik je zo de diepte in.
We houden jullie op de hoogte. Tegenover het hotel waar we nu zijn heb je Bed Rock City. Hier wonen de Flintstones. Prachtig om te zien.
En nu gaan we slapen want we zijn bekaf en moeten morgenvroeg om 6 u weer op.
Het was een onvergetelijke dag. Zeker omdat we ter afsluiting een film over de Grand Canyon hebben mogen bewonderen in het IMAX theater. Iedereen was na afloop zo onder de indruk van de beelden die we gezien hebben dat men er niet over uitgesproken kwam. By the way, het eten in ons hotel is perfect.

Hans

• 09 Mei 2010 - 06:48

Mieke:

Zo, dus eindelijk dan de Grand Canyon gezien, en inderdaad ja, onbeschrijflijk mooi, het is ook niet te fotgraferen, wij hebben daar toen een boek gekocht maar zelfs met de meest geavanceerde apparatuur is dit niet vast te leggen, komt die die diepte.En ik weet niet wat voor weer jullie daar hadden, behalve dan die wind, maar onze gids zei toen: als de zon schijnt is het licht niet goed, dan is het niet zo mooi, want dan zie je die kleuren niet zo goed, het mooist is het als de zon niet schijnt, nou geldt dit natuurlijk nooit voor iets, alles is mooier als de zon schijnt maar dan geeft ook al aan dat het zo geweldig is. Zijn jullie ook bij die glazen overkapping geweest? die was er nog niet toen wij er waren, ik heb er nog foto's van, eens gekregen via de mail, ik zal ze nog eens opzoeken. En ja, inderdaad ik zei het ook al, het is zo'n prachtig mooi land, en ze hebben daar echt respect voor de natuur. Geen kermis en mensen die meteen staan te schooien of iets willen verkopen bij die parken, ik vond dat echt opvallend. Geniet ze nog hè,het is bijna te veel in 1 reis om te onthouden en te vertellen, maar de meeste dingen maken zo'n indruk dat ik ze, zeker als ik het nu zo weer lees, nog precies weet. Groetjes,en tot de volgende keer.

• 09 Mei 2010 - 08:29

Alton En Margot:

Pracht foto's. Heel indrukwekkend. En Yolande is de vliegdoop doorgegaan. Ben benieuwd naar jouw verhaal.
    Geniet ze.

• 09 Mei 2010 - 10:57

Wim En Tine:

Een indrukwekkende reis die jullie weer maken. Yolande succes met de vlucht het is te hopen dat die door kan gaan want dat moet ook echt fantastisch zijn.
    Geniet met volle teugen.

• 09 Mei 2010 - 18:43

Piet En Thea:

Hee Yolande, dappere dodo in een helikoptor. Voor jou te hopen dat het niet erg hard zal waaien Het is een fantastische reis die jullie maken, geniet ervan.

• 10 Mei 2010 - 19:33

Mc:

WHOW WHOW WHOW

ik ben ECHT jaloers op je jolande !!
    geweldig dat je dat gedaan hebt
    het lijkt me zooooo super
    hans je schrijft weer geweldig zodat ik me (bijna)een (heel) klein beetje voor kan stellen hoe geweldig het is

heel veel plezier nog !!

• 10 Mei 2010 - 19:46

Mc:

WHOW die foto's zijn al super
    probeer me iets uit de helicopter te mailen
    ik ben ZOOOOOOOOOOOOO BENIEUWD !!