Salt Lake City - Reisverslag uit Park City, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Salt Lake City - Reisverslag uit Park City, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Salt Lake City

Door: Hans Goedhart.

Blijf op de hoogte en volg Hans

05 Juni 2013 | Verenigde Staten, Park City

Vandaag een dag van uitersten. Eerst vernamen wij het trieste nieuws van het heengaan van Noa. Daarna zaten we te ontbijten en zagen we ineens een hert in de tuin lopen. We zijn vandaag naar Salt Lake gegaan. Het culturele centrum van de Mormomen. We hebben zelden zo'n mooie en schone stad gezien. In het centrum zien we hoge gebouwen. Veel grote hotels, en een heel mooi winkelcentrum. We zijn eerst naar Temple Square gegaan. De Tempel mogen wij als niet Mormonen niet in. Daarna zijn we de straat overgestoken naar het grote Congrescentrum. Hier kregen we een privé rondleiding van een oudere vrouw. In de grote zaal kunnen meer dan 21.000 zitten. Het toneel bestaat uit een groot podium waar het orkest kan zitten. Tegen de achterkant van het toneel staat een groot orgel met meer dan 7.000 orgelpijpen. Voor het toneel staan een aantal TV camera's. Naast het toneel 2 hele grote schermen.
In eerste instantie deed me dit denken aan de TV beelden uit Peking waar om de zoveel tijd een plenaire vergadering is van het volkscongers. Een zaalgevuld met duizenden mensen die allemaal op het zelfde moment moeten klappen, en waarvan meer dan de helft soldaat is. Bij het verlaten van de immens grote zaal had ik dit gevoel nog steeds. Dat wij deze rondleiding kregen vond ik al heel bijzonder. Daarna moesten we alle schilderijen bewonderen van de 12 apostelen. Een heel bijzondere gebeurtenis, ook voor iemand die geen Mormoon is. Na het Congresgebouw zijn we de oude Tabernakel in gegaan. Een ovaal waar heel veel mensen in kunnen. Het bestaat sinds 1867 en staat bekend om zijn optimale akoestiek. Hier worden veel concerten gegeven. Dit is zeker een bezoek waard. Als er een concert is kun je heerlijk wegdromen en je laten meesleuren door de muziek. Het Tabernakelkoor is wereldberoemd. Daarna zijn we wat gaan eten. Lekker buiten in de zon. Na het eten zijn we het winkelcentrum in gegaan. Hele mooie winkels dames. En tot mijn grote vreugde ook een Disneywinkels. Voor deze reis hebben we onze plicht alweer gedaan. Na het winkelen zijn we naar de Campus van de Universiteit gereden om Caitlin op te halen die hier sinds een week verblijft. Ook de Campus is een bezienswaardigheid op zich. Mooie gebouwen in een parkachtige omgeving. Hier ligt ook het National History Museum. Helaas was deze gesloten omdat er geen stroom was. Daarna zijn we met z'n allen Indias gaan eten. Lekker pittig. We zijn op tijd teruggereden naar Park City. Jolanda moet morgenvroeg al heel vroeg naar het ziekenhuis. Ook deze dag hebben we weer heel veel foto's gemaakt. En waar we ook blij om zijn is dat we de hele dag zon hebben en een lekkere temperatuur.

Gr., Hans

• 06 Juni 2013 - 14:15

Mc:

zooo dat klinkt weer heel mooi daar, jullie hebben een heerlijke temperatuur !!!!
    hier is het ook mooi weer geworden
    tja die noa toch heel zielig voor iedereen he dat die gevaarlijke lieverd dood is ,ze heeft wel een fijn leven gehad met gelukkig weinig problemen

heel veel plezier nog en ik ga weer alles bijhouden wat jullie schrijven doei