Arches NP - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Arches NP - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Arches NP

Door: Yolande en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

13 Juni 2013 | Verenigde Staten, Moab

Via i Zoals jullie al wel hebben begrepen, hebben we een geweldige vakantie. Al veel gezien en gedaan. En we zijn pas net over de helft....
De parken zijn echt prachtig . We hebben onze wandelschoenen niet voor niets meegenomen. We hebben al prachtige wandelingen gemaakt.
Maar het is heet....dus je houdt het minder lang vol.
Utah is mormonenland !! Dus zie je regelmatig voor ons vreemd gekleedde dames. De heren niet hoor, die dragen gewoon 'n spijkerbroek ! Zij hebben meer priviléges, zoals meerdere vrouwen !! Dat werd duidelijk toen Hans gisteren een plaatselijk biertje vroeg. Moeilijk want de Mormonen zijn tegen alcohol en zeeeer gelovig..Er was nog een flesje ( bleek later maanden over de datum ) van een vreemd merk. Ik heb er een foto van gemaakt, dus kijk zelf maar . Wij gaan nog verder met genieten. Tot later.....
Groetjes Yolande.

Vandaag zijn we op tijd vertrokken omdat we een afspraak hadden om 8 uur bij het Visitor Centre. Via internet hadden we in Nederland al een wandeltocht geboekt met een Ranger. Om 8 uur kregen we onze kaartjes. We moesten doorrijden naar Fiery Furnace Viewpoint. Een half uur rijden. De Ranger zou er om 9 uur zijn. En dat was ze ook. We waren met 20 personen. 4 Er van uit Australie en 2 uit Nederland, de rest uit Amerika. Er was een gezin bij met 2 kleinere kinderen. Ze hadden al vrij van school en hadden veel aandacht voor de Ranger. De Ranger is een jonge dame die ons mee nam voor een tocht van slechts 2 miles, maar het zou 3 uur duren. Iedereen moest minimaal 1 liter drinken bij zich hebben en hele goede wandelschoenen. En gelukkig was dit zo. De temperatuur was inmiddels al lekker opgelopen. BIj het vertrek werd aangegeven dat we echt allemaal achter elkaar moesten lopen en onderweg geen foto's maken. Er zou alleen tijdens de pauze's foto's gemaakt kunnen worden. De reden hiervoor werd al snel duidelijk. Als iemand het contact met de groep kwijt raakt weet je in het doolhof waar we doorheen gaan dat je de weg kwijt bent, en dat je niet weet hoe je terug moet komen. HEt zijn 3 heel bijzondere uren geworden. We hebben gewandeld, over kloven gesprongen, tussen spelonken onze weg moeten vinden. En onderweg prachtige bergen en waar je in de wandeling om gaat. Prachtige bogen door de natuur gevormd. Vlak voor het einde kwamen we bij de Surprise Arche die pas een aantal jaren geleden ontdekt is. Water en ijs, extreme temperaturen, en een ondergrond van zout zijn verantwoordelijk voor de rots structuren. In meer dan 100 miljoen jaren van erosie. Meer dan 2.000 bogen zijn geregistreerd. De Ranger heeft tijdens de wandeling heel veel verteld over de planten en dieren die in het gebied voorkomen. Het is een prachtige ervaring geworden die we iedereen kunnen aanbevelen. Je moet je wel op tijde aanmelden want er zijn genoeg gegadigden die op zo'n tocht meewillen. Toen we iets na 12 uur terugkwamen bij onze auto was de temperatuur inmiddels opgelopen tot 99 gr. F. Genoeg om net niet te smelten maar het water in de fles in onze broek begon nog net niet de koken. En weet je wie in het Park gezien is. Het hijgend hert. Blijkbaar komt die ook in deze omgeving voor. Ze kon een aantal meter klimmen en moest toen weer gaan zitten, drinkennnnnn..........
We zijn daarna doorgereden naar het eindpunt Pine Tree Arch, maar het was te warm om uit te stappen. Daarom zijn we doorgereden naar Wolfe Ranch en Delicate Arch. Gevolgd door onze laatste bezichtigingen vlakbij het eindpunt bij de uitgang. Omdat het voor ons veel te heet was zijn we teruggereden naar het hotel voor onze siesta. Even bijslapen. Op de TV zien we naast vreselijk veel reclame dat er weerswaarschuwingen zijn voor midden en west Amerika. Hopelijk kunnen wij blijven genieten van de zon.

GR.,

Hans

• 13 Juni 2013 - 08:00

Mc:

WHOW WHOW WHOW IK WIL DAT OOK ZOOOOOOOO GRAAG EEN KEER ZIEN

wat hebben jullie een geweldige vakentie
    ik ben zoooo benieuwd als je thuis komt

pas op voor de zon

• 14 Juni 2013 - 03:06

Hans Goedhart:

Ja dit zou je geweldig vinden....
    Misschien wil Jan wel met de motor, dat doen er ook veel.
    De tocht gisteren was geweldig. Klimmen en klauteren, heel leuk.
    Het hijgen, aar Hans het over heeft, komt door de hoogte. Vandaag weer op 2700 mrt.
    iWe hebben zoveel foto's, maar dat ben ik al aan het uitdunnen.
    Jammerende lukt het uploaden de laatste dagen niet.....jammer !

• 14 Juni 2013 - 03:07

Hans Goedhart:

Uploaden van de foto's lukt niet.