Phoenix Arizona - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Phoenix Arizona - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Phoenix Arizona

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

19 Juni 2013 | Verenigde Staten, Phoenix

GIsteravond hebben we genoten van een Thaise maaltijd. Het restaurant lag bijna naast ons hotel. De aankleding van het restaurant was echt op zijn Amerikaans. Er viel niets Thais te ontdekken. Het duurde even voordat we iets te eten kregen. Maar dan heb je ook wat. Heerlijk. Vanmorgen iets later vertrokken dan gewoonlijk omdat we eerst nog wat video's moesten bekijken van de kleindochters die in de tuin in van met water aan het spelen waren ter verkoeling. In Nederland is het inmiddels ook warm geworden hebben we gehoord. +/- 32 gr. Dit was een leuke verrassing voor ons. Dit zijn toch de vitamientjes voor ons. Toen we wegreden was het nog net geen 90 gr. F. (- 32 gr. ). Dit aan het begin van een autorit van iets meer dan 200 km naar het laatste hotel in de US tijdens onze reis. Het eerste deel ging weer over de 89A. Dit is toch wel een heel bijzondere weg v.w.b het natuurschoon. En ook nog eens heel afwisselend. En met weer lekkere muziek erbij is het genieten geblazen. Na ongeveer 100 km gaan we de snelweg op richting Phoenix en wordt het verkeer steeds drukker en de temperatuur steeds hoger. Wat gaan we in Phoenix doen? Het is te warm om iets te ondernemen. De oplossing had ik al gevonden. We zijn naar de US gekomen om te genieten van al het natuurschoon, en een stukje geschiedenis. En dit hebben we gevonden. Al hebben we van alles maar een heel klein beetje gezien. Echt mensen, hier is zo veel te ontdekken. Phoenix is een stad van 1,5 miljoen mensen en bestaat sinds 1881. In 1861 is het echter al opgericht. Indianenstammen die hier hun domicilie hebben gehad zijn de Apache, Navajo en Mojave. De bijnaam is Valley of the Sun.. Bekende personen uit Phoenix zijn o.a Barry Goldwater, Joh McCain. Het heeft een subtropisch klimaat en in de zomer een gemiddelde temperatuur van 38 gr.C. Oorspronkelijk leefde men van de 5 C's. Copper, Cattle, cotton, climate en citrus. De laatste tientallen jaren is het landbouwgebied omgetoverd in suburbs. De financiele crisis heeft ook hier toegeslagen. De Universiteit neemt een prominente plaats in, in de gemeenschap. In Phoenix zijn 500 bedrijven actief, m.n in de hightech zoals Avnet, Honeywell en Intel. Maar ook een grote in de mijnbouw Freeport-McRan. En dat er bedrijvigheid is zagen we al 50 km voordat we bij Phoenix aankwamen. Van 2 baans wordt het al gauw en tot 6 baans. En hoe dichter bij Phoenix hoe drukker het wordt. Ja, wat kunnen we gaan doen? De oplossing is heel eenvoudig. Via internet kun je er achter komen dat de grootste Mall van Arizona in Phoenix staat. Arizona Mills, met 185 winkels (en airco). Toen we bij de Mall aankwamen was het inmiddels 104 gr.F (40 gr.C). Een goede reden om naar binnen te gaan en contact op te nemen met het thuisfront voor de laatste aankopen. De techniek staat tegenwoordig voor niets. VIa WhatsApp kun je online communiceren over de aankopen. We hebben hier wat uurtjes doorgebracht, en nog een laatste vette hap genuttigd. Toen we weer naar buiten gingen was de temperantuur opgelopen tot 115 gr.F (46 gr.C). Wat een hitte. Op de kaart hebben we gezien dat er maar liefst 7 vliegvelden zijn in en rond Phoenix. Wij gaan morgen naar het Internationale Vliegveld dat gelukkig dicht bij ons hotel ligt. Tot nu toe hebben we geen autopech gehad en heeft de Japanner het goed gedaan, ondanks het feit dat een lampje ongeveer halverwege de reis aangaf dat onderhoud noodzakelijk was. Morgenmiddag om 14:15 u vliegen we eerst naar Hermosillo. Hier moeten we overstappen en komen we om 21:14 aan in Mexico City waar we zullen worden onthaald door Nuri en de kinderen.

Gr., Hans