Rome 9 Mei 2016 - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Rome 9 Mei 2016 - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Rome 9 Mei 2016

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

09 Mei 2016 | Italië, Rome

Gisterenmiddag zijn we met mooi weer vertrokken uit Nederland in de hoop dat het in Rome ook mooi weer is. En dat is het. De vliegreis verliep vlotjes. De bus die ons naar Termini bracht stond al klaar. Dit heeft Ryanair goed voor elkaar. De rit door de stad heeft wel even geduurd, maar onderweg kom je al mooie dingen tegen. Bij Termini was het een drukte van jewelste. Hier komt al het verkeer van Rome bij elkaar. Vlug naar het hotel bij Termini. Nog even rondwandelen en eten, en daarna slapen..
Vandaag staat een bezoek aan het Vatikaans Museum op het programma. Iets voor 10 uur zijn we met bus 40 van Termini naar het Vatikaan museum gereden. Een rit van iets meer dan een half uur. Dit vanwege de drukte op de weg (Euro 1,50 p.p). De rit op zich was al een belevenis. De bus zat stampvol. En toch probeerde een hele oude Italiaanse dame nog mee te rijden. Ze duwde een jongeman steeds naar achteren bij de buschauffeur. Dit ging natuurlijk niet. Deze jongeman kreeg er van langs op zijn Italiaans. De hele bus kon alles horen. Het was een kabaal van jewelste. Bij het museum aangekomen zien we 2 rijen. Een wel hele lange rij van mensen die nog een kaartje moeten kopen. En een rij met mensen die via het internet al toegang geregeld hebben. Deze laatste rij kan gewoon doorlopen. Hier worden de moderne marketing technieken al duidelijk. De rest zien we in het museum. Het is een indrukwekkende mensenmassa die door de vele zalen geleid worden. Het is op en top commercie. Er worden nog mensen binnengelaten terwijl er eigenlijk geen ruimte meer voor is. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als er paniek uitbreekt. De rest is een enorme overdaad aan pracht en praal. Vele bekende werken zijn er te zien van de oude Italiaanse meesters. Het laat meteen zien waarom alles heeft gedraaid in de Middeleeüwen. Geld en macht. Wat hebben veel arme mensen hiervoor werken om al het benodigde geld bijelkaar te verdienen en zelf niks overhouden. De totale rondgang heeft ruim 3 uur geduurd en eindigde in de indrukwekkende Sint Pieter. Climax was een groep mensen die zingend binnenkwamen en prachtige Italiaanse cultuur lieten zien. We zijn iets na 2 uur teruggewandeld richting Termini en zijn langs vele bekende gebouwen en fonteinen gekomen. Castel St Angelo, Piaza Cornonari (hier smaakte het Italiaanse bier prima), Piaza Navona, Pantheon, Trevi fontein (echt wonderbaarlijk mooi, maar wat druk), Quirinale, Palazzo della Esposizioni, Santa Maria Maggiore en tegen 6 u bij het hotel. Vanwege het prachtige en toch ook wel warme weer een vermoeiende trip. Rome is eigenlijk een groot openlucht museum. Waar je ook komt zie je interessante dingen. Tussendoor kun je overal eten en drinken, en de prijzen zijn voor onze begrippen zeer interessant (dus niet duur). Het hoogtepunt van vandaag zullen we zeker niet meer vergeten. Wat een overdaad aan alles in het Vatikaan. Dit alles is zeker niet altijd ten goede gekomen van de arme mens. Het is veel meer een verheerlijking geweest ten gunste van veelal 1 persoon. De Paus. Vaak rijke Italiaanse komaf. We hebben dit fenomeen op meerdere plaatsen in de wereld gezien, ook bij andere religies. Altijd met de vraag: wie wordt hier nu beter van? Vandaag hebben we commercie gezien in optima forma, veel geld binnenhalen, maar de factor veiligheid krijgt niet de juiste aandacht.

Gr.,

Hans

• 09 Mei 2016 - 23:07

Jolanda:

Begrijp dat het vreselijk druk is. Ken 4 mensen alleen all uit Park City die woensdag naar Rome vertrekken. The place to be!
    Geniet !