Porto en Matosinhos - Reisverslag uit Porto, Portugal van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Porto en Matosinhos - Reisverslag uit Porto, Portugal van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Porto en Matosinhos

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Juni 2016 | Portugal, Porto

Gisteren zijn we onze eigen weg gegaan. Inmiddels hebben we al wat kennis opgedaan van Porto. Eerst hebben we de Igreja das Carmelitas kunnen bewonderen. Daarna zijn we door gewandeld naar het station Sao Bento om vanaf hier met de metro over de Ponte de D.Luis I naar de overkant van de rivier de Douro te gaan. Boven bij de brug heb je een fantastisch uitzicht over het oude Porto. In het gebied waar we nu zijn bevinden zich alle wijnhuizen van naam. We zijn boven bij de brug afgedaald naar de kade en zijn uiteindelijk op het terras van Sandeman uitgekomen. We waren echt toe aan een kop koffie. Langs de kade liggen de boten die de toeristen langs de vele bruggen over de Douro transporteren. Je ziet veel. Teruggekomen hebben we eerst wat gegeten en zijn doorgelopen naar het wijnhuis Calem. We hebben hier uitleg gekregen over hoe de echte Port gemaakt wordt en we hebben mogen proeven. Het was een professionele presentatie. Over het onderste deel van de brug zijn we terug gewandeld naar de overkant en hebben het treintje genomen naar boven. Het was de hele dag zonnig en warm. Daarna weer een pittige wandeling terug naar hotel Eurostars das Artes. Een prima hotel, gunstig gelegen voor wandelingen. Vandaag zijn we eerst naar de boekwinkel gelopen vlakbij Igreja das Carmelitas. Daar moest je eerst een kaart kopen en in de rij gaan staan. Hebben we dus niet gedaan. We hebben besloten naar het strand te gaan in het vissers plaatsje Matosinhos. Een ritje van een half uur met de metro. In het plaatsje aangekomen zijn we eerst naar de Mercado gegaan. Hier is veel verse vis te zien. Daarna zijn we verder gegaan richting strand en kwamen we langs veel kleine visrestaurants. Sardientjes op de BBQ. Langs de weg staan vrouwen vis te verkopen. Het strand is hier heel groot. En er zijn heel veel mensen op het strand vanwege het mooie weer. Na wat gegeten te hebben zijn we met de metro teruggereden naar de Casa da Musica ontworpen door een bekende Nederlander. Van hieruit over de Boavista naar de Sinagoga Kadooric. Deze was helaas gesloten. Van hieruit zijn we terug gelopen richting hotel in de Rosario. We hebben weer genoten van een prachtige stad en mooi weer.

Gr., Hans