Batalha, Mealhada, Viseu - Reisverslag uit Viseu, Portugal van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Batalha, Mealhada, Viseu - Reisverslag uit Viseu, Portugal van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Batalha, Mealhada, Viseu

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

19 Mei 2017 | Portugal, Viseu

Beste volgers van onze trip door Portugal.

Vandaag rijden we in noordelijke richting en komen steeds meer in de buurt van Porto. We maken weer veel kilometers maar niet getreurd want het weer is nog steeds zeer aangenaam. Het belangrijkste bezoek is aan het klooster van Batalha. Gewijd aan de heilige Maria van de Overwinning. Dit is het symbool voor de Portugese onafhankelijkheid van Spanje. Voor de legendarische slag (batalha) bij Aljubarrota. In 1385 legde koning Joao I de gelofte af dat hij bij een zege een klooster zou stichten. En zo geschiede. Het is een meesterwerk van Gotische kunst. 3 Jaar na de overwinning begon het werk aan de abdij. Meteen rechts na binnenkomst bij de hoofdingang vind je de Capella do Fundador, waar Joao I en zijn echtgenote Philippa van Lancaster zijn bijgezet. Hier liggen ook hun 4 zonen. 1 ervan is Hendrik de Zeevaarder die we ook bij ons eerdere bezoek aan Porto en Ceute (een deel van Spanje in Noord Marokko) zijn tegengekomen. Aan 1 zijde van het klooster treffen we het graf van de onbekende soldaat aan. 2 Soldaten houden hier de wachten en een andere houdt deze 2 in de gaten. Een 2de kloostergang leidt naar de onafgemaakte kapellen. Aan de bouw hiervan is begonnen door de oudste zoon. De kapellen zijn indrukwekkend. Voor de kerk staat een zeer indrukwekkend en groot standbeeld van Nuna Alpages Pereira te paard. Hij was samen met 500 Engelse boogschutters mede verantwoordelijk voor de overwinning op de Spanjaarden. Het bezoek aan dit klooster is een "must" voor als je in de buurt bent. Het bezoek aan het klooster heeft enige tijd in beslag genomen en we moesten haast maken om tijdig in Mealhada te zijn. Gisteren waren we te laat in Tomar en hebben het belangrijkste gebouw van de Tempeliers niet kunnen bewonderen. Dit hebben we vandaag op een film gezien. Zeker de moeite waard om naar toe te gaan. In Mealhada werd ons aangeraden te gaan lunchen bij Leitao de Bairrada. Toen we in het plaatsje aankwamen was alles nog dicht. Geen kip op straat. Niks te beleven. Dus maar wat gaan drinken. Het internet en TripAdvisor geraadpleegd. Niets te vinden. Dan maar doorrijden naar onze volgende stop Viseu. Nooit van gehoord maar het is grote stad met druk verkeer. De rit naar Viseu was meer dan de moeite waard. Voor een groot deel gaat dit door gebergte met mooie vergezichten en langs een natuurpark met veel cederbossen. Bij Hotel Grao Vasco is er nauwelijks parkeergelegenheid. Viseu is de hoofdstad van de Beira Alta en de wijnstreek Dao. Hier kun je op het Largo da Se plein 2 kerken bewonderen die tegenover elkaar liggen. Bij 1 kerk was iemand orgel aan het spelen. Dit is en blijft boeiend om te horen in zo'n grote ruimte. Daarna zijn we door de stad gewandeld en kwamen onderweg steeds weer dat mooie blauwe witte azulejo's tegen. Vanmiddag was het 22 graden en goed te hebben. Er staat echter veel wind waardoor het af en toe best fris aanvoelt. Vanavond gaan we weer genieten van het lekkere Portugese eten en de heerlijke wijnen.