Yosemite National Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Yosemite National Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Yosemite National Park

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

04 Mei 2010 | Verenigde Staten, Visalia

Zondag 2 Mei.

Vandaag reizen we langs de Pacifische kust richting Monterey. Als we ’s morgens San Francisco uitrijden is het heel rustig en kunnen we in alle vroegte genieten van de mooie gebouwen en parken. S.F. is een heel mooie stad en zeker een reis waard. Het is allemaal relaxed en je voelt je heel veilig. Alles is heel schoon. Rommel op de grond gooien kost je $ 1.000. Dus dat doe je niet. De reis naar Monterey is schitterend mooi. Je rijdt langs de kliffen en soms kijk je ineens heel diep naar beneden. Net of er niets meer zit tussen de bus en de afgrond. De wind zwiept de golven hoog op en dat zorgt voor prachtige witte schuimvlokken op een lichtblauwe achtergrond. En dat met golven van een paar meter hoog. Heel vaak zie je zeeleeuwen of zeehonden. Monterey stond bekend om zijn sardines. Maar in de jaren 40 is er zoveel op gevist dat er nu geen vis meer in de zee zwemt, dus is Monterey nu ineens een toeristen plaats geworden met leuke restaurantjes en bars. Je kunt er heerlijk op een terras zitten en genieten van de zee. Monterey staat bekend om de zee-otters en vlinders, maar de vlinders hebben we niet gezien. Wel Starbucks. We hebben een flinke wandeling gemaakt langs de kust en kwamen langs de standbeelden van John Steinbeck en de heilige Gabriel. Deze hebben beiden een betekenis voor de stad. En ondertussen genieten we van de mooie uitzichten. Na Monterey zijn we de 17-Mile drive opgereden. Het kost je $ 10 om over de weg te mogen rijden maar dan krijg je een fenomenaal uitzicht te zien. Heel, heel mooi. Een schitterend uitzicht op zee met rotspartijen en golven die meters hoog opspringen, met van de mooie witte golven. Op het land huizen van wel heel rijke mensen. En overal golfplaatsen. Prachtig. En dekadent. Onderweg zijn we de golfbaan van Pebble Beach opgegaan. In principe alleen toegankelijk voor de happy few, zoals filmsterren. Op de parkeerplaats staan geen Mazda’s 323, maar wel hele dure merken. Binnenkort is hier de US Open. Ze waren bezig hele grote tenten op te zetten. We hebben hier prachtige foto’s gemaakt. En wat een uitzicht hier over de golfbanen. Na Pebble Beach zijn we doorgereden naar Carmel. Een leuk klein plaatsje waar we even hebben gewinkeld. Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel in Modesta. Hier was het niet mogelijk te dineren, dus zijn we ’s avonds naar Denny’s geweest. Hier was een groot Mexicaans feest gaande, dus moesten we ook hier weer lang wachten op ons eten. Moe, maar voldaan zijn we daarna gaan slapen.

Maandag 3 Mei.
Zoals gebruikelijk zijn we om 8 u. vertrokken. Eerst nog wat eten inkopen voor onderweg in een Supermarkt. Daarna op weg naar Yosemite. We gaan van een laagvlakte, naar middelgebergte, naar hooggebergte, in een steeds maar wisselend landschap. Om 10 u. is nog nog heuvellandschap met prachtige meren en roofvogels. Als we weggaan is de het weer fris. Maar ondanks dat we de hoogte in zijn gegaan bleef de temperatuur redelijk stabiel. Voordat we in het Yosemite Park aankwamen zagen we eerst nog 3 kleine beren. De bus mocht niet stoppen dus was het niet mogelijk om foto’s te schieten. Eerst zag je nog sneeuw in de verte en plotseling zagen we sneeuw langs de weg liggen. Een mooi gezicht. Tegen het middaguur kwamen we bij Yosemite Lodge aan. Van daaruit zijn we met een Yosemite bus naar het informatiecentrum gereden waar we eerst nog wat gegeten hebben. Bij het informatie centrum hebben we een prachtige film gezien over het Nationale Park. In de verschillende jaargetijden ziet het er steeds anders uit. Maar adembenemend mooi. Van het informatie centrum uit zijn we met de bus doorgereden naar de Yosemite Fall. Een prachtige waterval die uiteenvalt in 2 delen. Het water valt eerst van heel hoog naar beneden, en dan komt deel 2 op een iets lager niveau. Hoe dichter we bij de waterval komen hoe kouder het wordt. En ook steeds meer nevel. We hebben hier prachtige foto’s gemaakt. Om 2 u. terug naar de bus. Vanwege de sneeuw was het niet mogelijk naar de Sequoia Trees te gaan. Deze bomen zijn +/- 2.000 jaar oud en kunnen meer dan 80 mtr. hoog worden. Maar we hebben prachtige vergezichten gezien. Onderweg nog even gestopt om nog wat flappen te tappen, en pinkelen. Na dit intermezzo zijn we doorgereden naar ons hotel in Visalia over de 99. Een mooie autobaan, waar zoals gebruikelijk heel rustig op gereden wordt, zonder bumperkleven. Je komt langs uitgestrekte velden waar van alles verbouwd wordt zoals graan, wijn, fruit. Ons werd verteld dat ongeveer 25 % van de Amerikaanse voedsel voorraad hier vandaan komt.
We gaan in het hotel nog wat eten en op tijd naar bed. Morgen gaan we richting Las Vegas. Inmiddels is de temperatuur flink gestegen en wordt het wat aangenamer, +/- 25 gr.C. Met heel veel zon.

Hans

• 04 Mei 2010 - 10:41

Hans En Ricolette:

Hoi, Hans en Yolande,
    lijkt me weer een super reis. Ik ben ook erg jaloers op het weer.......... lijkt me heerlijk dat zonnetje!!

wij moeten het hier met iets minder warm weer doen maar het is vandaag in ieder geval droog.
    Geniet van alle mooie uitzichten. Wij zien straks graag weer alle mooie foto´s!

• 04 Mei 2010 - 20:04

Piet En Thea:

Hoi Hans en Yolande,
    weer 2 mooie dagen gehad en een pracht verhaal. Wij beleven het echt mee.
    Groetjes