Hué in de regen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Hué in de regen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Hué in de regen

Door: Yolande Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 November 2007 | Vietnam, Hué

hoi allemaal,

het is nu bijna half elf in de avond als ik dit bericht begin te schrijven. De regen komt met bakken uit de hemel, en voor de eerst komende dagen ziet het er niet best uit. Nu kennen we als Hollanders de regen als geen ander, maar helaas moet ik zeggen dat wat we hier meemaken toch iets anders is dan dat we gewend zijn. Een ongekende hoeveelheid water komt hier uit de lucht vallen. Ben benieuwd als we morgen weer verder door rijden naar het zuiden wat er allemaal onder water staat. We hebben echt medelijden met de mensen die hier wonen. Ze zullen het niet gemakkelijk hebben. Vanmorgen konden we gelukkig met de boot naar een pagode van de 1e Vietnamese keizer in Hué. Het scheelde echt een paar centimeter, of we konden niet met de boot onder de brug door, zo hoog staat het water. Maar de pagode was erg indrukwekkend. Daarna zijn we naar de Citadel van Hué gegaan. Zeer indrukwekkend. Vroeger was dit een dorp achter de stadsmuren. En binnen de stadsmuren weer muren waarachter alleen de mensen konden komen die dicht bij de keizer stonden, en dan weer een muur- de Verboden Stad, hier de Purperen Stad genoemd waar alleen maar de keizer met een beperkt aantal mensen konden komen. Nu zijn er keizers bij geweest die naast eigen vrouwen er nog meer dan 100 bij-vrouwen hadden. Echte sportmannen waren dat. Moet je voorstellen bij deze hitte hier! Prachtig allemaal. Tijdens het Tet offensief was de Vietcong en het Noord Vietnamese leger binnen de stadsmuren gekomen en hebben dit 25 dagen bezet. De Amerikanen konden ze er niet uitkrijgen. Toen hebben ze uiteindelijk het grootste gedeelte van de Verboden Stad vanuit zee gewoon van de bewoonde wereld gebombardeerd. Men zegt dat er toen meer dan 10.000 mensen zijn gesneuveld. Maar men gaat er vanuit dat het er veel meer zijn geweest. Nu komen er weer touristen en komt er geld in het laatje en kan men voorzichtig beginnen om alles weer te restaureren. Het geheel heeft veel Chinese kenmerken. Heel boeiend om het allemaal te zien. De totale lengte van de stadsmuren is maar liefst 10 km. 's Middags weer lekker gegeten, en daarna 2 mausoleums bezocht van Vietnamese keizers. Hier zouden ze begraven moeten liggen, maar dit is niet zeker omdat men vroeger ook bang was voor roversbendes. De oppervlakte van de eerste begraafplaats was ongeveer de oppervlakte van de Karpendonkse plassen. We hebben aardig moeten wandelen. Maar heel indrukwekkend. Vanavond konden we niet de stad in vanwege de regen en hebben we in het hotel lekker gegeten. De kilo's komen er automatisch aan. Trouwens het internetten is in de meeste hotels gratis. En er zijn er voldoende. Morgenvroeg om half 7 weer op en om 8 u. vertrekken we richting het zuiden. We komen nu in de gebieden waar het voor de mannen gevaarlijk gaat worden. Dames, opgelet. Yolande gaat shoppen. Ze zal zich niet in kunnen houden. Kleding op maat laten maten, schoenen op maat laten maken etc. In no time klaar en het kost bijna niets. Zal ze zich in kunnen houden? Ik hoop het wel, maar denk het niet. Het gezegde luid niet voor niets: het vlees is zwak. Zijn jullie nu ook niet benieuwd hoe het verder gaat? Nou, ik wel.

Groetjes Hans,

uit het zeiknatte Hué

• 01 November 2007 - 15:50

Fam. Swinkels :

Het is hier droog en een beetje mistig.
    Verder alles goed.Jolande niet te veel shoppen!!!!!

• 01 November 2007 - 16:12

Fliervoetjes:

Nou hans, ik ben bang dat ik wel kan raden hoe het verder gaat. Jij zult veel tasjes moeten dragen. Laat die creditcard maar eens lekker gieren, zusje!

x en veel plezier nog in de regen

• 01 November 2007 - 20:34

Piet En Thea:

zou je wel meegaan, Hans? Zijn er niet van die mooie vrouwtjes voor een heerlijke massage terwijl Yolande gaat shoppen? Misschien houdt ze dat wel tegen om al te lang weg te blijven, bovendien worden dan de tasjes te zwaar voor haar alleen. We zijn benieuwd waar ze mee thuiskomt. Geniet nog met volle teugen.

• 01 November 2007 - 20:57

Mieke:

Nou Hans, misschien moet ze weer een extra koffer kopen, als het daar dan toch zooooo goedkoop is??!! Ik denk niet dat ze dit kan weerstaan hoor, wat kennen we ze toch allemaal goed hé? Dat s dan wel weer mooi!! Wat jammer dat het zo regent hoe is de temperatuur is die wel goed? Hier wordt het morgen, vrijdag 2 november 15oC !! toch ook niet normaal hé? geen zon, maar ja, je kunt ook niet alles hebben hé?! Nou, geniet maar lekker verder en vertel ons er maar fijn alles van, ik geniet er in ieder geval elke dag van ga zo door!! lieve groetjes, Mieke

• 01 November 2007 - 22:18

Else:

Nou Yolande stel ons niet teleur, we verwachten dat je terug komt met veel , heel veel extra spullen. Vooral als het regent is shoppen een must. Veel plezier , oh ja met al die regen is een extra badpak natuurlijk nooit weg. Groetjes uit het droge Helmond.

• 02 November 2007 - 16:26

A;ton En Margot:

En Hans, hoe is het afgelopen met Yolande? Heb jij de raad van Piet en Thea opgevolgd. We reizen in gedachte, dank zij jouw verslag, weer helemaal mee met de mooie, natte reis. Geniet er maat van, want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje.
    Liefs.