Sarasota - Reisverslag uit Sarasota, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Sarasota - Reisverslag uit Sarasota, Verenigde Staten van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Sarasota

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Mei 2009 | Verenigde Staten, Sarasota

Hallo allemaal,
bedankt voor de tips. Vandaag zijn we op weg gegaan van Orlando naar Bonita Springs. We zijn op tijd uit bed gegaan en en direct daarna vertrokken. Toen we wegreden was het weer nog redelijk. Maar net buiten Orlando begon het al een beetje te regenen. We hadden vooraf afgesproken in Sarasota een tussenstop te maken. Maar wat hebben we een regen gehad. We reden op een bepaald moment stapvoets. Het was pikkedonker, en de ruitenwissers konden het niet meer aan. Dit was schrikken. Vooral als er dan nog van die grote vrachtwagens langskomen met iets meer snelheid. Dan is het bibberen geblazen. Iedereen hield gelukkig rekening met de omstandigheden. Alle lichten aan, en alle knippersignalen. We hebben altijd wel iets met regen. 1 1/2 jaar geleden de grote overstromingen in Vietnam, en nu dit. Het heeft een hele tijd geduurd voordat de regen minder werd en we weer een beetje normaal konden rijden. Krijgt er plotseling op 2 banen naast ons iemand een klapband. Vliegt de band eraf, en alles de weg op. Wonder boven wonder kon de chauffeur de auto op zijn eigen wegdeel houden. Met zijn rechtervoorwiel reed hij wel op de velg en de vonken sprongen eraf. Gelukkig hebben we heelhuids Sarasota bereikt. Vooraf hadden we de TomTom op het centrum afgestemd. We hebben de auto bij een winkel neergezet en zijn bij de Italiaan koffie gaan drinken, en hebben een pizza besteld. Nog een klein gesprekje aangeknoopt met de Italiaan. Hij kwam van Sicilie, en woonde al vanaf 1970 in de US. Hij was een groot voetbal liefhebber, en dan is het natuurlijk niet moeilijk een praatje te maken. Een tijdje later komt er een man naar ons toe, en begint ook een praatje te maken. Hij stelde voor om naar het Ringling Museum of Art te gaan. Dat hebben we dus maar gedaan, en dit was echt een openbaring. De tip voor iedere toerist. Wat een geweldig museum is dit. Te vergelijken met het Rijksmuseum, maar de omgeving er omheen is geweldig. John Ringling was in het begin van de 20ste eeuw een circusdirecteur en heeft in hele korte tijd een enorm vermogen verdiend. Een groot deel van zijn vermogen heeft hij besteed aan het kopen van kunst. In Sarasota heeft hij een winterverblijf laten bouwen in Venetiaanse stijl. Voor nieuwe circusacts ging hij vaak samen met zijn vrouw Mable naar Europa en samen hebben ze een prachtige kunstcollectie opgebouwd. Alle beroemde meesters zijn er te bewonderen. Rubens, Rembrandt, van Eyck etc. Echt een unieke verzameling. Omdat ze geen kinderen hebben gekregen hebben ze alles aan de staat Florida geschonken. De entree is behoorlijk, maar je krijgt er heel veel voor terug, als je tenminste liefhebber bent. Tip, lees er maar eens over op het internet. Jammergenoeg hadden we maar een paar uur de tijd. We moesten uiteindelijk door naar Bonita Springs. Hier zijn we rond 18 u. aangekomen en het regent nog steeds behoorlijk. De vooruitzichten voor de komende dagen zijn niet goed. Nog meer regen. We zitten nu in het Trianon hotel, met ernaast een leuk klein shopping centre. We zijn behoorlijk vermoeid van de reis want het is een hele inspanning om in die verschrikkelijke regenbuien te moeten rijden. Met af en toe de TomTom als binnenverlichting (overdag), en waarop je volledig moet vertrouwen omdat je niet ziet waar je rijd. Helaas lukt het niet om foto's te plaatsen. Dit moeten we thuis doen. Er zitten echt schitterende foto's bij.
Het was weer een zeer avontuurlijke dag en we blijven genieten. Florida is heel mooi en de Amerikanen zijn heel vriendelijk. Stond ik in het museum te pinkelen staat er zo een oudje naast me, zegt hij ineens hardop: Come on little Herman (hij had er moeite mee). O, here you are. En hij was opgelucht. Wat je ook meemaakt in het toilet. Zitten de mannen rustig op hun gemak, zijn ze ook nog eens aan het bellen. Lukt het niet zo erg, beginnen ze te kreunen, maar ze blijven bellen. Rare mensen die Amerikanen.
Wordt vervolgd.
Groetjes,
Yolande en Hans

• 19 Mei 2009 - 11:41

Marloes:

Waar blijven die mooie fotos??! Ik ben wel benieuwd hoe het er daar uit ziet!

P.s. Dewi wil ook echt naar Merika! Ze blijft er maar over praten, opa oma in vliegtuig...

• 19 Mei 2009 - 21:22

Ricolette:

Hoi, ik lees nu alle drie reisverslagen in een keer. Nog niet eerder tijd gehad.
    Het zijn weer bijzondere verhalen om te lezen zoals altijd. Op de een of andere manier lees ik ze altijd met een grijns op mijn gezicht.
    Bedankt....:)

• 22 Mei 2009 - 19:38

Mc:

tjeeee wat een pech zeg dat weer
    maar dat mag de pret niet drukken
    beter slecht weer op vakantie als goed weer op je werk
    jaaa zit iets in he

doei