Johannesburg en het visum - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu Johannesburg en het visum - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

Johannesburg en het visum

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

19 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zondag 18-10-2009 Terug naar Johannusburg.
Omdat we weer een hele lange dag te gaan hebben zijn we weer rond 7 u. vertrokken uit Upington. De zon schijnt aan de hemel, maar het is redelijk fris. De heen en terugreis bedraagt meer dan 2.000 km. over veelal vlakke wegen. De weg is op zich redelijk, maar met potholes (gaten). Op de terugreis kreeg Joost last van zijn darmen. Hij is op de tree-plank gaan zitten en is toen helemaal leeggelopen. We hebben natuurlijk geprobeerd hier een geurige foto van te maken, maar dat liet hij niet toe. In Vrijburg hebben we wat gegeten in Hotel International. Zoals wel vaker in Z.A. moet je heel veel geduld hebben. Dat is best lastig als je honger hebt. Tegen de tijd dat we bij J'Burg aankomen wordt het al donker. Nu zien we in een groot afgezet weiland 3 enorme neushoorns. Rijke boeren hebben wel eens hun eigen prive-dierentuin. s 'Avonds hebben we Chinees gegeten in een schitterend centrum waar naast vele winkeltjes ook veel eettentjes zijn rondom een groot plein. Midden op het plein genieten we van een prachtige fontein en lichtspel op muziek. Daarna hebben we natuurlijk genoten van de overwinning van PSV op Heerenveen. En wie is nu de coach van Ajax Kaapstad? Foppe de Haan is er regelmatig op TV en radio. We kunnen hier naar de Nederlandse TV kijken en volgen dus wat er in Nederland gebeurt.

Maandag 19-10-2009.
We zijn 's-morgens weer vroeg op pad gegaan. Naar de Ambassade van Botswana in Pretoria. Als je niet vroeg vertrekt loop je vast in het verkeer van Johannesburg. Pretoria is de administratieve hoofdstad van Z.A. en ligt dichtbij J'burg. Vanwege het WK voetbal komend jaar wordt er volop aan de de infrastructuur gewerkt. Een heel leger werkt aan verbetering van de doorgaande wegen in J'burg. Overal liggen de wegen open, of worden er nieuwe stukken aangelegd. In Pretoria zie je prachtige huizen. Hier vindt je ook de Ambassades van de diverse landen. De Ambassade van Botswana ligt in een mooie straat met prachtige bomen. Vooraf hebben we op het internet nog alles gecontroleerd. Bleek bij aankomst dat we niet in Pretoria moesten zijn maar in J'burg bij het Consulaat. Zo leer je Afrika kennen. Dus weer terug. Overal waar je bent stinkt het naar de uitlaatgassen. Op de terugweg werden we op een bepaald moment ingehaald door een hoowaardigheids bekleder (ookwel BoBo genoemd). Politie en veiligheidsmensen drukken je gewoon van de weg. De auto van de BoBo is klaarblijkelijk belangrijker dan de gewone man op de weg. Het Conselaat ligt in een mooie wijk, en binnen een prachtig complex. De dame die ons te woord staat begint meteen weer moeilijk te doen. Nu moeten de adressen die we geboekt hebben per fax bevestigen dat we naar hen toekomen. Vlug maar weer gebeld en ge-emailed. De fax-bevestiging moet voor 13 u. binnen zijn op het Consulaat. Dit kregen we niet geregeld. Misschien dat er vanmiddag gefaxed wordt, maar dan zijn we voor vandaag te laat. Morgenvroeg moeten we weer terug. Ons plan is nu om via het Kruger Park weer aan te sluiten op de route die we gepland hebben door Botswana. We gaan dan naar Maun. Dit worden dus weer heel veel kilometers. Prioriteit 1 is het visum. We mogen ons gelukkig prijzen. Met ons Nederlands paspoort komen we overal binnen. Tegen het middaguur zijn we naar het Monte Casino gegaan in J'burg. Je weet niet wat je ziet. Een heel Italiaans dorp nagebouwd. Belangrijk onderdeel hierin is het Casino. Je ziet er winkels, restaurants, een gigantische speelhal, zowel binnen in een gigantisch grote hal als er buiten. Buiten liggen veelal de hotels. Dit is een plek voor de vele voetbalsupporter die in 2010 komen.
Het is iedere dag heel vroeg op. Vandaag hebben we min of meer een rustdag gehad. We hebben J'burg een beetje leren kennen, maar het is een gigantisch grote stad. Vanavond gaan we uitzoeken hoe we onze reis via Kruger Park naar Maun gaan hervatten. Maar eerst het visum.
Groetjes uit Johannesburg,
Yolande en Hans.

• 19 Oktober 2009 - 19:17

Ellen:

Wat jammer van al die voorbereidingen...Hopelijk komt het allemaal op tijd weer goed. Hier gaat het allemaal z'n gangetje. Groetjes en blijven genieten hè
    x

• 19 Oktober 2009 - 19:22

Mieke:

Hallo, wat knap toch weer van je, Hans om ons toch zo goed op de hoogte te houden, en inderdaad wat een gedoe zeg!! Gelukkig kunnen jullie je ook in Johannesburg nog wel goed vermaken, genoeg te doen daar, lijkt me, nou, succes met het visum en tot de volgende keer, liefs, Mieke

• 19 Oktober 2009 - 19:24

Marloes:

Waar blijven die foto's nou??!! ;):p

• 20 Oktober 2009 - 10:54

Else:

Wat een ervaringen. Hopelijk gaat de rest van de reis op rolletjes.

• 20 Oktober 2009 - 14:20

Piet En Thea:

Toi Toi Toi, hou moed en geniet van de dingen die je gaat zien.

• 20 Oktober 2009 - 18:30

Frans:

Het komt allemaal goed als je maar geduld hebt.....

• 21 Oktober 2009 - 06:50

Alton En Margot:

Geniet van de mooie reis die jullie nu te wachten staat. Dikke kus.