21 Mei 2012 Arezzo - Reisverslag uit Arezzo, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu 21 Mei 2012 Arezzo - Reisverslag uit Arezzo, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

21 Mei 2012 Arezzo

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

21 Mei 2012 | Italië, Arezzo

21 Mei 2012. Arezzo en Cortona.

Bij het wakker worden regende het al. Dan moet je na het ontbijt besluiten wat te doen? De hele dag in de regen lopen of thuis blijven. We besloten het er op te wagen en op weg te gaan naar Arezzo. Het hield onderweg niet op met zachtjes regenen. Na een dik uur kwamen we in Arezzo aan en begon de zoektocht weer naar een parkeerplaats. Ondanks het slechte weer is het heel druk. Eerst zijn we naar een koffiebar gegaan en hebben er voor slechts € 1 een lekkere espresso gedronken. Vandaar uit zijn we naar de Dom gelopen waar het druk was met allemaal schoolkinderen. Met de bouw van deze Dom werd in 1278 begonnen en het duurde lang voordat deze klaar was. Daarna zijn we de Plaza Grande gegaan en hebben er onze ogen uitgekeken. Wat een prachtige oude kerk en mooie oude gebouwen. Gelukkig hebben we hier mooie foto’s kunnen maken. Het is jammer dat je vaak binnen in de gebouwen geen foto’s mag maken. Arezzo is een prachtige stad. De 13-de eeuwse kerk van San Francesco bevat de De Legende van het Ware Kruis (1452-1466) van Piero della Francesca. Een schitterende fresco. De schilderingen zijn echt prachtig. Wat verderop in het stadje hebben we een aantal foto’s gemaakt van een prachtig wit beeldhouwwerk in een plantsoen aan de rand van de stadsmuur. Een heel groot wit marmeren beeldhouwwerk met prachtige figuren. Vanaf de stadsmuur hebben we nog foto’s gemaakt van de omgeving. Mooi is te zien dat op de top van de bergen grote wolken met regen hangen. Omdat je maar 2 uur kunt parkeren zijn we weer teruggelopen naar de auto en toen hield het echt op met heel langzaam regenen. Nu kwam al het goede uit de hemel. Een stortregen, onweer en bliksem. We zijn uit armoede maar een koffiebar in gerend. We hadden nu wat tijd om na te denken over het vervolg programma. We besloten om ondanks de regen en de pikzwarte wolken verder te rijden richting zuiden naar Cortona. Dit is een van de oudste steden van Toscane, boven op een berg. Het is gesticht door de Etrusken en de fundamenten van de indrukwekkende stadsmuur herinneren hier nog aan. De stad was een belangrijk machtscentrum in de Middeleeuwen en deed niet onder voor de steden als Siena en Arezzo. Voor het eerst deze reis moest ik de motor van de auto in de power mode zetten om boven op de berg te komen. Wij reden omhoog en het regenwater kwam ons tegemoet door de vele stromen die de berg afkwamen. Ook hier waren we niet de enige toeristen en stond de parkeerplaats vol auto’s. Gelukkig hebben we nog een plek kunnen vinden en zijn we door een stadspoort het stadje in gelopen. En let wel, het is geen lopen maar eerder bergbeklimmen. Wat zijn de straatjes hier steil. Het is een hele klim naar het centrum. Ook hier weer prachtige gebouwen, versierd met vlaggen en schilden. Ik denk dat het Amerikaanse toeristen bureau Toscane in de aanbieding heeft gedaan want waar we ook liepen hoorde je de Amerikaanse tongval. Ook hier hebben we veel foto’s gemaakt. Jammer van de regen want je kunt je voorstellen dat zo’n stadje bij zon meer dan de moeite waard is om te bezichtigen. Na al die wandelingen en bezichtigingen wordt je aardig moe. Rond een uur of 3 besloten we weer richting hotel te rijden via de toeristische route. Al met al hebben we vandaag weer meer dan 200 km gereden op binnendoor weggetjes. Onderweg hebben we weer een mooie natuur gezien, maar ook platgeslagen graanvelden door de regen.

Morgen gaan we met de trein naar Florence.

Groetjes,
Hans

• 21 Mei 2012 - 16:49

Wim En Tine:

Jammer van de regen maar jullie gaan gewoon op pad. Het is te hopen dat het morgen in Florence droog blijft en de zon schijnt. Een stad lijkt toch gezelliger in het zonlicht.Een gezellige dag in Florence.

• 21 Mei 2012 - 17:02

Nico En Marion:

Leuk om jullie verslag te lezen. Hebben we toch nog een beetje het idee dat we ook in Italië op vakantie zijn :-). Geniet ervan en hopelijk stopt het snel met regenen en kunnen jullie van de zon genieten, dan is het allemaal nog veel mooier! Liefs, Nico en Marion

• 22 Mei 2012 - 07:00

Suzan Swinkels:

Hoi Hans en Jolande noteer 16 juni in de agenda!!!
    Hopelijk hebben jullie vandaag beter weer..het is zoveel mooier als de zon schijnt.

Groetjes Suzan en Theo en kids

• 22 Mei 2012 - 19:15

Mc:

tjeeeeeeeeeeee wat een pech ja dat is zo zonde want het ziet er echt anders uit als het regent he

jammer jammer de foto's zijn desondanks toch heel mooi

doei