29 Mei 2012 Stresa Lago Maggiore - Reisverslag uit Stresa, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu 29 Mei 2012 Stresa Lago Maggiore - Reisverslag uit Stresa, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

29 Mei 2012 Stresa Lago Maggiore

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

29 Mei 2012 | Italië, Stresa

29 Mei 2012 Stresa (Lago Maggiore).

Toen we vanmorgen aan het ontbijt zaten werden we verrast door een aardschok. Het duurde ongeveer 10 sec. Het was net als of je in een kermisattractie zit. Een raar gevoel is dit. Ik heb vlug een SMS naar de kinderen gestuurd om hen hierover te informeren. Je weet maar nooit wat ons nog te wachten staat. Iets na 9 u. zijn we op weg gegaan naar Stresa. Dit is nog net geen 300 km. We zitten al vlug op de tolweg en rijden richting Genua. Tunnel in, tunnel uit. De ene na de andere tunnel, en dit gaat door tot na Genua. Als we de bergen gehad hebben wordt alles weer aardig vlak. Het landschap verandert snel. En de temperatuur ook. De tolweg wordt steeds aangenamer om te rijden. Dit komt voor een groot deel door de kwaliteit van de weg. Deze is stukken beter dan we tot nu toe gehad hebben. Na ongeveer 2 u. rijden gaan we koffie drinken en tanken. Als we daarna net weer een paar kilometer gereden hebben is onze TomTom ineens van slag en zegt dat we de snelweg af moeten. Dit doen we, en direct nadat we betaald hebben en aanrijden zegt TomTom dat we moeten omkeren. Dit gaat gelukkig vrij snel, en we hervatten de rit. We verlaten Legurie en komen in Piemonte. We rijden nu via Alessandria richting Gravellone Toce. We zien kilometers lang allemaal rijstvelden aan ons voorbij trekken. Nu weten we dus ook waar de Risotto vandaan komt. Echt kilometers lang, waar je ook kijkt, links van je, rechts van je, allemaal rijstvelden. Boeiend ook is dat je eerst door de bergen komt, en dat daarna alles ineens weer vlak wordt, en de temperatuur ook plotseling anders wordt. Bij Gravellone houdt ineens de tolweg op. We moeten betalen en de weg gaat verder als dubbelbaans totdat we er af moeten richting Stresa. Dan wordt het enkelbaans en je krijgt in de gaten dat je toch nog hoog zit. Op 60 km voor deze afslag zie je al de hoge Alpen met sneeuw op de toppen en deze bergen worden steeds groter als je dichterbij komt, maar omdat tot de afslag alles vlak is heb je niet in de gaten dat je hoog zit. Totdat je aan de afdaling begint en dan ineens het Lago Maggiore ziet in al zijn schoonheid. Wat een uitzicht. Fantastisch. Tijdens de afdaling komen we een sleepwagen tegen en deze had een totaal kapotte auto bij zich, en korte tijd later kwam nr. 2 en nog iets verder zagen we een ontredderd oud vrouwtje staan bij de politie. Ik denk dat ze toe is aan een andere auto. Het weggetje naar Stresa wordt steeds smaller en de haarspeldbochten worden talrijker totdat we het plaatsje inrijden. Wat een mooie boulevard met allemaal hotels. En boten op het water. Een schitterend panorama. We moeten op zoek naar ons hotel "Grand Hotel Bristol". Gelukkig vinden we het snel. Maar ook hier weer het probleem, waar kun je parkeren? We hebben de auto in een langs gelegen straatje geparkeerd, en zijn naar het hotel gelopen. We zijn vriendelijk ontvangen en mogen de auto in de parkeergarage zetten. Wat een schitterend oud hotel is dit. Vol oude grandeur. En prachtige kamer, en wat nog mooier is is het uitzicht. Zo iets moois hebben we nog nooit gezien. Links van ons balkon ligt een mooi bloemen eilandje, Isola Bella. En voor ons allemaal bootjes die er naar toe varen. Tegen 2 u. zijn we een hele grote pizza gaan eten, met een lekker glas bier erbij. € 26, niet mis. Maar alles is hier duur (en super mooi). We hebben een wandeling door het dorp gemaakt en zijn daarna terug gegaan naar onze kamer om op het balkon wat te lezen. Dat duurt niet lang en dan vallen onze ogen dicht. We hebben tot 6 u. in de middag geslapen.'s Avonds hebben we op het balkon zitten te genieten van het uitzicht en een glaasje wijn.

Gr.,

Hans

• 01 Juni 2012 - 18:50

Mieke:

Nou, gelukkig weer een bericht van jullie, als je hier in Nederland die beelden had gezien van die aardbeving die in heel Noort Italie gevoeld was en die puinhopen, echt vreselijk. Gelukkig hebben jullie er weinig hinder van gehad zo te lezen.
    Fijn dat jullie nu beter weer hebben en ik neem aan al richting Nederland gaan, want ik zie dat jullie morgen thuis komen?! Goede reis en heel leuk weer, jullie verslagen, als vanouds.
    Groetjes, dikke kus, liefs, Mieke

• 03 Juni 2012 - 16:49

Mc:

whow mooi zeg ja een groot openlucht museum he
    het zit er bijna op voor jullie helaas maar het was vel PRACHTIG HE
    en zeg nou eens kan Florida daar nou tegen op ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????