30 Mei 2012 Stresa en Isola Bella - Reisverslag uit Stresa, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu 30 Mei 2012 Stresa en Isola Bella - Reisverslag uit Stresa, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

30 Mei 2012 Stresa en Isola Bella

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

01 Juni 2012 | Italië, Stresa

30 Mei 2012 Stresa -Isola Bella

Vandaag zijn we met een klein bootje 3 eilanden af gegaan in het Lago Maggiore. Isola Madre, daarna het eiland van de vissers, en als laatste Isola Bella.We zijn vanuit Stresa vertrokken. Stresa was in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw populair. De Europese adel kwam per trein naar Stresa om te genieten van de Borromeische eilanden en het grote meer. De grandeur uit die jaren zie je nog in de hotels die langs de boulevard liggen. Sinds de jaren 60 is Stresa vooral bekend om het muziekfestival. Stresa is ook bekend door de roman van Ernest Hemingway "A farewell to Arms" en speelt zich af in de periode van de eerste wereldoorlog aan het Italiaanse front. Als we rond een uur of 10 met de boot vertrekken naar Isola Madre is het volop zon en de temperatuur is zeer aangenaam. Als we op het eiland aankomen kun je eigenlijk nergens naar toe zonder dat je voor iets betaald. Zo bijzonder was het niet dus hebben we op het kleine eiland maar een kopje koffie gedronken. Na een uur zijn we verder gevaren naar het eiland van de vissers. Dit was al weer een stuk leuker. Omdat we redelijk vroeg vertrokken zijn is het nog rustig op het kleine eilandje. Zoals in zoveel Italiaanse dorpjes zie je de mooiste dingen in de kleine kerkjes. Ook nu. Op het altaar staan 4 zilveren beelden. En behoorlijk groot. Hoe hebben de mensen op dit kleine eilandje dit vroeger kunnen betalen? Na weer een uur zijn we naar het laatste eilandje gegaan. Isola Bella.Het mooie eiland. En dat is het zeker. Ook hier weer betalen en dan krijg je iets bijzonders te zien. In 1632 werd het eiland gekocht door de aristocratische familie Borromeo, en vernoemde ze het naar de vrouw van Carlo III, Isabella (waarbij de naam werd verkort naar Isola Bella). Het is een kasteel met een wel zeer prachtige tuin, vol met beelden, kleurrijke bloemen en witte pauwen. In het kasteel heel veel prachtige schilderijen en mooie ruimtes. Bijzonder in dit kasteel zijn de grotkamers, onderin het kasteel. Hier is het lekker koel en is het in de zomer goed toeven (lekker koel). Elke centimeter is bedekt met kleurrijke stenen. Hier en daar staat een marmeren beeld. In 1797 heeft Napoleon en zijn vrouw Josephine in de zalmroze kamer geslapen. Je ziet hier nog het hoge bed met brokaat. De Giadino d'Amore is een prachtig aangelegde tuin. Een mooie groene tuin, met mooi gekleurde rozen en andere bloemen en planten. We hebben hier heel veel foto's gemaakt. Dit was echt genieten. Om 3 u. zijn we met de boot teruggegaan naar het hotel om nog wat te lezen en een dutje te doen. Daarna zijn we het stadje ingegaan om boodschappen te doen voor de terugreis en om nog iets te eten. 's Avonds hebben we weer zitten genieten van het uitzicht en het onweer. We hebben prachtige lichtflitsen gezien in de bergen. We hebben in de afgelopen 2 weken heel veel gezien en ontzettend veel foto's gemaakt. Er is gelukkig heel veel overgebleven uit de oudheid. Maar we hebben ook iedere dag heerlijk gegeten en genoten van de wijnen uit de streken waar we waren.

Inmiddels zijn we weer thuis.

Gr.,

Hans

• 01 Juni 2012 - 18:55

Mieke:

Omdat ik deze twee verslagen tegelijk kreeg, zie ik dus nu dat jullie weer thuis zijn, gelukkig maar, altijd toch weer spannend hoor of zie jullie weer snel, groetjes, en een fijn weekend, ja, hier is het weer even wennen, vorige week was het zo prachtig en nu weer zo koud maar ja, dit is Nederland natuurlijk, liefs, Mieke

• 03 Juni 2012 - 16:44

Mc:

nou ik ben ook heel benieuwd naar de foto's

doei