26 Mei 2012 San Stefan d 'Aveto - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu 26 Mei 2012 San Stefan d 'Aveto - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

26 Mei 2012 San Stefan d 'Aveto

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

26 Mei 2012 | Italië, Rome

26 Mei 2012 Santa Stefano d 'Aveto 1300 mtr hoog.

De meest bekende hoogtepunten voor de toerist in Ligurie zijn Cinque Terre en Portofino. Deze plaatsen zijn echter moeilijk bereikbaar. De auto parkeren, alles is eigenlijk onbetaalbaar. Het zijn wel de plaatsen die we willen bezoeken maar voor vandaag wordt er slecht weer voorspeld en er gaat geen boot. Morgen wel.

Dan maar een alternatief programma gekozen. We gaan de bergen in. Zoals bekend ligt Sestri Levante aan de kust. Maar direct achter de kustplaatsen beginnen de bergen. Deze gaan tot ruim 1700 mtr. Bij de hotelbalie hebben we een route gevonden. We gaan via Carasco, Borzonasca, Rezzoaglio naar Santo Stefano d'Aveto met als eindpunt Rocca d'Aveto. Via het naburige kustplaatsje Lavagna zijn we richting bergen gereden. Je komt al vrij snel de eerste race-fietsers tegen. Dit zijn de echte jongens want uitrusten is er niet bij. Het is klimmen, sturen, uitkijken voor gaten in de weg. Motorrijders die veel te hard rijden. Ik heb veel respect voor deze fietsers. De meeste zijn niet eens zo jong. Chapeau mannen. Het berggebied dat we intrekken is een ideaal gebied voor sportieve mensen. Er zijn wandelgebieden uitgezet. Je kunt er fietsen, en met het knietje op de grond de bocht in met de motor. Vandaag hebben we veel vissers gezien, met laarzen aan die gaan tot net onder de oksels. Bij Borzonasco hebben we een zijsprongetje gemaakt naar Borzone. Er wordt ons aangeraden een bezoek te brengen aan de vele eeuwenoude Abdij van San Salvatore . Dit is een heel oud bouwwerkje waarvan het gebruik van hele kleine stenen een voorbeeld zou zijn voor de Romaans Gothische stijl in Ligurie. De rit naar de Abdij wordt er een om nooit meer te vergeten. De weg er naar toe wordt steeds steiler en smaller. En op een bepaald moment hoop je dat er geen tegenliggers meer komen. Op nog geen 100 mtr van de kerk staat er een bord in de bocht dat er werkzaamheden zijn. Op de bestuurdersplaats kan de deur niet meer open want daar zijn rotsblokken, en naast de bestuurdersplaats kan de deur ook niet open want dan val je meters naar beneden. Je weet niet wat er na de bocht komt, er kan nog een tegenligger komen. We dachten allebei op hetzelfde moment aan Else. Er kwam een vriendelijke Italiaan naar ons toegelopen die ons vertelde dat de kerk om de hoek was, en dat je op het pleintje de auto makkelijk kon omkeren??? We hebben het erop gewaagd en wij waren zeer verrast toen we het hele kleine kerkje zagen. Beeldschoon. We hebben hier natuurlijk weer heel veel foto's gemaakt. M.n. van het mooie Maria beeld. Ja, en dan moet je via hetzelfde weggetje terug. Echt, met de billen tegen elkaar. We hebben het niet willen missen. Daarna door naar Santo Stefan d'Aveto. Op een bepaald moment zat er een hele grote groep motorrijders achter ons. Maar ze bleven keurig op een afstand achter ons aan rijden. Het zijn geen rechte brede wegen, maar smalle met heel veel bochten. Maar wel met een gigantisch mooi uitzicht telkens. We gingen hoger en hoger, en het uitzicht werd steeds mooier. Je komt onderweg langs huisjes, en dan denk je wat moeten die mensen hier. Hier kun je toch niet wonen? Maar ze wonen er wel. En soms rij je met de auto zo de huiskamer binnen, zo dicht tegen de weg liggen de huisjes. Het eindpunt van deze trip is de Rocca d'Aveto. Een prachtig ski-gebied op 1 1/2 u rijden van de kust. Onvoorstelbaar eigenlijk. Het was maar 12 gr. C. Dus toch maar een jasje aangedaan. De skilift was niet meer in gebruik. Begin Juli zijn hier de wereldkampioenschappen Trial. We hebben even gewandeld en een aantal foto's gemaakt van prachtig gekleurde planten. Overal waar we liepen hoorde je bergstroompjes. Daarna zijn we de berg een stukje afgereden en hebben wat gegeten in het dorpje. Ook hier weer een prachtige oude kerk. En ook weer een Maria verering. Naast de kerk een heel mooi kerkhof. Ook hier hebben we foto's gemaakt. Daarna zijn we dezelfde weg teruggereden, maar nu naar beneden. De accu's werden warm en de ventilatoren in de achterstoelen begonnen te loeien. Dit was een rare gewaarwording. Maar wat hebben we genoten van het uitzicht. Onderweg was nog een politie controle. Stond me daar een politie agent met een flinke mitrailleur. Zijn wij niet gewend. Maar al met al was het een frisse maar bijzondere dag. Dit kunnen jullie wel zien aan de foto's die we vandaag gemaakt hebben. Op de terugweg helaas weer regen maar in Sestri is het 22 gr. C.

Gr.,

Hans

• 26 Mei 2012 - 20:38

Piet En Thea:

Ool op deze reis weer mooie foto's van jullie en natuurlijk heerlijke verhalen. Geniet er nog met volle teugen van.