24 Mei 2012 Florence Palazzo Pitti - Reisverslag uit Firenze, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu 24 Mei 2012 Florence Palazzo Pitti - Reisverslag uit Firenze, Italië van Hans Goedhart - WaarBenJij.nu

24 Mei 2012 Florence Palazzo Pitti

Door: Hans Goedhart

Blijf op de hoogte en volg Hans

24 Mei 2012 | Italië, Firenze

24 Mei 2012 Florence Palazzo Pitti.

Vandaag gaan we van onze laatste culturele dag genieten in Toscane. De afgelopen dagen hebben we veel steden bezocht en genoten van de streek.

Omdat we maar 1 dag in Florence zijn geweest gaan we vandaag terug voor een bezoek aan het Palazzo Pitti. Hier moet je echt de tijd voor nemen omdat het zo veel te bieden heeft. Tegen een uur of 10 waren we in Florence en zijn direct langs de Dom en Via Roma doorgelopen naat Ponte Vecchio. Hier nog even een kopje koffie genuttigd en doorgelopen naar Palazzo Pitti. Zoals al eerder verteld is Luca Pitti in 1457 begonnen met de bouw, maar vanwege geldgebrek hebben de Medici's dit een eeuw later gekocht toen de familie Pitti de bouwkosten niet meer konden betalen. In 1550 werd het gebouw de hoofdresidentie van de Medici's en daarna woonden alle heersers van de stad er. We zijn begonnen met het verkennen van de Boboli tuinen. Het is niet zo maar een tuin. We hebben er enkele uren in gewandeld. Naast natuurschoon hebben genoten van heel veel porcelein dat tentoongesteld staat in een apart gebouw, achter in de tuin boven op de heuvel. Je ziet er Weens porcelein, Engels (o.a. Wedgewood), Frans en Meisen (BRD). Daarna hebben we het andere gedeelte van de tuin gedaan waarin prachtige beelden te zien zijn, en ook een mooie vijver waarin een prachtig beeld staat. We hebben heel veel foto's gemaakt. Daarna zijn we naar binnen gegaan en hebben er Japanse kunst gezien, maar vooral ook de Middeleeuwse schilderijen die in de loop der jaren door de familie de Medici verzameld zijn. Het is een gigantische verzameling van vele bekende schilders zoals Rubens, van Dyck, Botticelli, Titiaan, Tintoretto etc. Op verschillende etage's van het grote gebouw te bewonderen. Ook de prachtige plafond beschilderingen, in iedere kamer van het gebouw te bewonderen. Er is ook nog een tentoonstelling over kleding. Allemaal heel boeiend om te zien. Om 3 u. 's middags konden onze enkels het niet meer aan. Al die tijd slenteren is zeer vermoeiend. We besloten om rustig door de stad terug te lopen naar het centrale station.
Om 5 u. waren we terug in het hotel. Het weer is stukken beter geworden. Volop zonnenschijn en het is lekker warm geworden.
Morgen rijden we naar de kust en gaan we alleen nog maar genieten van het nietsdoen en het lekkere weer.

We kunnen natuurlijk niet alle foto's laten zien die we vandaag gemaakt hebben. Het zijn er heel veel geworden. Als je een kaartje koopt voor dit museum kun je er 3 dagen over doen om alles te bekijken. Wij hebben het in een paar uurtjes gedaan, maar desondanks was het zeer de moeite waard.

Gr.,

Hans

• 25 Mei 2012 - 11:35

Ricolette:

Wij waren hier ook een paar jaar geleden, ikzelf vind Florence een van de mooiste steden van Italië!
    Ben benieuwd naar welk stukje kust jullie gaan!
    Veel plezier nog!!